torsdag 12 september 2013

Lchf Tacopaj recept

Godmorgon godingar! igår var jag ledig och det spenderades Mycket tid i köket, och en av rätterna jag gjorde var en väldigt god tacopaj som jag nu tänkte dela med mig av!

1 springform
ugn: 200 grader

pajdegen:

50 gr. smör
3 dl mandelmjöl 
1 msk. fiberhusk
1 ägg
lite salt, svartpeppar

Blanda de torra ingredienserna i en bytta, skiva smöret och knip i hop med mjölblandningen.
Ha i ägget och knåda tills degen är jämn och fin.
Smörj springformen med lite smör och tryck ut degen i den, ställ undan den i kylen medan du gör fyllningen.

Fyllning:

450 gr. köttfärs
1 paprika
1 liten lök
2 morötter
jalapenos efter smak
majs (för den mindre strikta)
tacokrydda efter smak
1 dl chilisås

Hacka lök och paprika, riv morötterna, stek köttfärsen med löken och blanda sist i den rivna moroten och paprikan.
Blanda i tacokrydda och chilisås, smaka av med salt och peppar.
Blanda i majsen och hackad jalapenos till sist och ställ röran åt sidan.

Ta ut pajskalet ur kylen och förgrädda i ca 5-7 minuter på 200 grader.
Ta sedan ut och låt svalna lite.

Äggstanning:

3 ägg
1 dl vispgrädde
3 msk creme fraiche
2-3 dl riven ost 
salt, svartpeppar och lite chilikrydda

Vispa ihop allt till en jämn smet.

Fyll nu pajskalet med köttfärsröran, avsluta med att garnera med några skivor jalapenos och häll på äggstanningen.
Strö gärna på lite extra ost på toppen.
När du gräddar den är det bra att ha en plåt under gallret eftersom det kan sippra igenom vätska om springformen inte är helt tät!

Grädda 25-30 min tills den har en fin gyllenbrun färg, låt sedan pajen stå en stund innan servering så att den hinner "sätta sig" i formen.

Jag serverade med sallad och vitlöksås, supergott och man märker inte ens att det är ett "ickemjöl" skal, smakar precis lika gott!


Dålig bild jag vet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar