onsdag 28 augusti 2013

Lchf müsli recept

Jag måste ge er receptet på den himmelskt goda müsli jag gjorde förra veckan!

5 dl blandade naturella nötter (jag plockade från naturgodis hyllans blandade)
1 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön (hela med skal på)
1 dl riven kokos
1 dl mandelmjöl
2-3 msk flytande honung
2 tsk vaniljpulver
2 tsk kanel (kan uteslutas, blir gott utan också)
2 msk smör
2-3 msk olja

Hacka nötterna till lagom stora bitar, torrosta sen alla frön och nötter i en stekpanna, ca 10 min (akta så det inte bränns!)

Släng sedan i mandelmjölet, honungen, smör och olja, hetta upp och rör om ordentligt så att allt blandas.
Häll upp på fat eller plåt så att det svalnar innan du lägger över det i en tät burk.
Vill man och inte är så känslig mot sött så kan man blanda i lite torkad frukt, det är också superenkelt att göra själv i ugnen!

Jag äter müslin till "vaniljyoghurt" som jag snabbt rör ihop med:

1,5 dl turkisk yoghurt
2 msk grädde
1 tsk vaniljpulver
ev några droppar honung, rör ihop och toppa med müslin, ät och njut!




5 kommentarer:

  1. Mmm...gott!!!
    Ingen honung för min del dock ;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg! Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!! Har länge tänkt att jag ska göra just lchf-müsli, men det har bara inte blivit av. Men ditt recept ska jag spara.:)

    SvaraRadera
  4. Smaskens! Måste prova din musli med! :)
    ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera