tisdag 17 april 2012

Lchf Hamburgerbröd Recept

Det här receptet hittade jag hos Åsa som i sin tur hittade det hos Fröken Nilsson :)
Testade att göra hamburgerbröd och det var väldigt smidigt!

Hamburgerbröd 4 st

4 ägg
1 krm salt
50 gr smält smör
1 dl vatten
1 dl kokosmjöl
0,5 dl bakerix
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

Vispa äggen fluffigt. Häll i smör och vatten.

Blanda alla torra ingredienser och häv ner det i äggsmeten.
Rör om väl och låt svälla 5-10 min.
Fukta gärna händerna lätt innan du formar antingen korvbröd eller hamburgerbröd.
Jag penslade mina hamburgerbröd med ägg innan gräddning och strödde lite sesamfrön på.
Jag gjorde en dubbelsats och frös in de som blev över.

Gräddas på 175 grader i 25 min.




11 kommentarer:

  1. lagt till i favoriter nu! Måste fråga .. vad e bakerix?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://lchfbutiken.se/123/bakerix-500g
      här har du bakerix :)

      Radera
  2. Det måste provas! Var det gott??

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom var helt okej när man "grillade" dom innan :)

      Radera
  3. De där ser smarriga ut faktiskt! Annars så käkar jag faktiskt hellre mina hamburgare utan bröd. Bröd är det jag saknar minst konstigt nog. Jag som käkade minst fem mackor om dagen förr;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är precis som du, bakar aldrig "godkända" bröd eller liknande förutom frökex och saknar det inte heller.
      Det var mer ett infall som jag fick att testa :)
      Och det var klart godkänt! :)

      Radera
  4. Jag gillar dem verkligen, för jag har saknat hamburgare MED bröd, även om det är gott att äta dem utan. Jag blev superglad för att de funkade, ska testa att göra korvbröd till sommaren med när vi börjar grilla mer.:) Kramkram!

    SvaraRadera
  5. De ser fina ut. Bra alternativ för de som inte klarar sig utan bröd.

    SvaraRadera
  6. Kan men byta bakerix mott annat mjöl typ grov mjöl

    SvaraRadera