onsdag 7 mars 2012

Lchf hamburgare med sting- recept

Jag gillar hamburgare som smakar mycket och är saftiga, så jag har hittat på ett recept som man inte kan misslyckas med :)

7-8 biffar beroende på storlek

750 gr. malet kött
2 ägg
2 dl riven ost (jag tog lagrad cheddar)
2-3 tsk sambal olek
1 dl grädde
1 gullök
Kryddor efter smak, jag använde paprika, chili, grillkrydda och cayenne
salt och peppar

Finhacka löken och riv osten, blanda ihop alla ingredienser.
Jag använde mig av en våg för att få 160 gr. biffar, tycker att det är lagom som middag.
Stek dom så som du gillar dom bäst medium eller välstekt, dom blir saftiga oavsett.

Jag gör ganska tjocka biffar så att dom håller sig saftiga

Dressingen är busenkel att göra, jag blandar bara majonnäs, cremé fraiche, lite chilisås och massor med kryddor.
Pröva dig fram vad du gillar!

5 kommentarer:

  1. Hamburgare är verkligen skitgott...*dregel* Kanske får bli dagens middag...hmm!=)) Kram å ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Mmmm, jag älskar också mycket smak, måste prova fast ju nu försöker jag köra lite fakir-variant eftersom jag gått upp ett kilo.

    SvaraRadera
  3. Sambal oelek är gott, men jag byter löken mot vitlök istället som smakar lite mindre sött, annars superbra recept! Ska göra burgare idag till mellon:)

    SvaraRadera
  4. Ligger just nu i stekpannan och det doftar ljuvligt

    SvaraRadera