onsdag 29 februari 2012

Rostas med Rättikagratäng -Recept Lchf

Dagens middag blev underbart god!

4 pers.

Rättikagratängen:

400-500 gr. rättika
2 små morötter (kan uteslutas om man är strikt)
2 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde
3 msk färskost
2-3 dl riven ost
2 små gula lökar
2 vitlöksklyftor
salt, chilipeppar och svartpeppar

Jag använde en mindre gratängform än vanligt för det här receptet, ungefär i storlek med en springform.

Sätt ugnen på 100-125 grader (beroende på om du använder varmluft)
Skala rättikan och morötterna skiva sedan i tunna skivor.
Lägg i kastrull och täck med vatten, salta och koka upp, låt koka ca. 5-10 min.

Varva sedan rättika, morötter, skivad lök, pressad vitlök och 1 dl av osten i formen.
Blanda sedan creme fraichen, färskosten, grädden och krydda med salt, peppar och chilipeppar efter smak.

Fördela blandningen på varje lager och ställ in i ugnen i drygt 1,5-2  timmar.
Ta ut och känn att den är mjuk och strö sedan på resten av osten, höj värmen till 150-175 grader och ställ in gratängen tills den fått lite färg.

Köttet stekte jag som vanligt i en klick smör och kryddade med det mesta :)

Rörde ihop en vitlökssås (finns recept på det under såser).


4 kommentarer:

  1. Det ser gudomligt gott ut. Får nog testa detta. Tack ska du ha =)

    SvaraRadera
  2. Tänker också göra rättikagratäng på lördag som jag ska servera med tjälknöl. Det är så gott och smakar precis som potatisgratäng.

    SvaraRadera
  3. Måste den vara i ugnen så länge fast de är förkokta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyvärr så måste den det, för konsistensen är så "al dente". Jag kände flera gånger med tandpetare och även när jag tog ut den så var det lite tuggmotstånd kvar!

      Radera