måndag 27 februari 2012

Lchf Risotto med kantareller- recept

Det här blev dagens middag, och GUD vad gott det blev!

Jag funderade på vad jag skulle göra till middag och tänkte att om det går att göra blomkålsris som är så likt vanligt ris så borde det gå att göra risotto också :)

4 pers.

"Risotton":

1 stort blomkålshuvud
1 gullök
3 dl vatten + 1/2 buljongtärning (jag tog hönsbuljong)
1 dl torrt vitt vin
1 dl vispgrädde
2 dl kantareller
1-2 dl parmesanost (beroende på hur mycket ni gillar parmesan ;)
1 äggula
salt och svartpeppar

Riv blomkålsbuketterna på den grova sidan av järnet, ställ åt sidan.
Koka upp vattnet och buljongtärningen ställ åt sidan.

Hacka löken och fräs på medelvärme i smör och rapsolja, tillsätt kantarellerna och fräs bort vätskan.

Häll på vinet och koka bort alkoholen (några minuter) på hög värme.

Släng i blomkålsriset, grädden och 1/3 buljong, koka på medelvärme och rör lite nu och då.
Späd som vanligt med buljongen efter att det kokar bort.

När du är nöjd med konsistensen och smaken (krydda efter smak) så slänger du i äggulan och parmesanosten och rör tills det löst sig.
Jag slänge i lite smör på slutet för att få fram alla smaker mer, och det var lyckat :)

Serverade med en bit lax, funkade kanon ihop!

Svårt att få en rättvis bild men klicka så ser ni liiite bättre iaf :)
Låna jättegärna recept men berätta gärna var dom kommer ifrån!

8 kommentarer:

  1. detta kommer jag säkert att "låna" en dag!! er fantastiskt gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Receptet måste jag sno! Du har väl inte emot? ;) Gott!
    Kram
    Lana

    SvaraRadera
  3. Ja, absolut ska jag länka till dig! Det glömde jag skriva... :)
    Kram
    Lana

    SvaraRadera
  4. Men det där låter ju sjukt gott!! Fast jag byter ju ut laxen dårå...=)) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det skulle vara godast till parmesan kyckling! mums!

      Radera
  5. Risotto står på min "att testa" lista också. Har en påse kantareller i frysen som skall få åka i där. Testade ett blomkålsris i marinad idag som blev löjligt gott!

    http://lisasgodbitar.wordpress.com/2012/02/29/blomkalsris-med-lime-och-chili/

    SvaraRadera
  6. Haha såg nu att du hade kantareller i din ;) Kanske blir till att testa ditt recept då! / Lisa

    SvaraRadera