lördag 25 februari 2012

Lchf Fröknäcke Recept

Här kommer receptet som jag alltid tjatar om!
Receptet kommer från Birgitta Höglunds blogg som ni hittar HÄR

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1/2 dl hela linfrön
1 msk fiberhusk
2 msk pofiber
1/2 dl kokosfett
2 1/2 dl vatten
1 tsk flingsalt

Sätt ugnen på 150 grader (ej varmluftsläge)

Blanda ihop alla torra ingredienser, smält sedan kokosfettet i en kastrull.
Tillsätt vatten och koka upp.
Häll vattnet och fettet i bunken med torra ingredienser och rör om väl, ha i lite salt efter eget tycke.

Bred ut så tunt du kan på en plåt och strö sedan över lite flingsalt.
Grädda i 45-60 min och ta sedan ut och skär rutor (så att det är lättare att bryta fina skivor när det är klart).

Sänk värmen till 50 grader och låt knäcket torka i ca.30 min (det räcker för att få det krispigt om du gräddat det ordentligt innan)


Det här är en av mina största favoriter, det är riktigt gott och inte mycket kolhydrater alls!

5 kommentarer:

  1. Oh tack :D Detta måste definitivt prövas!

    SvaraRadera
  2. Måste bara testa det där fröknäcket, har inte blivit av.
    Såg att du hade gått ner mer i vikt, bra jobbat :) Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste ni! det är otroligt gott och perfekt till ostbricka, även "icke-lchf:are" älskar det :)
      Kram

      Radera
  3. Grymt gott! Äter det nästan som snacks. Jag fick inte tag på kokosfett utan gjorde med olivolja, blev kanon! Sedan körde jag totalt 50 min, annars hade det nog blivit bränt. Krispigt och himla gott blev det utan de sista tiden i ugnen.

    SvaraRadera
  4. Jättegott knäcke!
    En undran bara! Det står 1/2 dl kokosfett,är det den smälta mängden då?

    SvaraRadera