fredag 24 februari 2012

Hur och varför gör vi vissa val?

Ibland när jag läser bloggar och ser människor i min närhet som kämpar/kämpat med massor av olika dieter och metoder så ser jag alltid samma slutresultat.
Folk ger upp eller tröttnar, och så är det med "bantningsmetoder" man orkar inte följa dem i längden.

Jag har varit där, i många år... bantat och gått ner 10-15 kg för att sen gå tillbaks till vanlig kost och gått upp igen.
Det har inte ens spelat någon roll att jag har tränat eller försökt äta bra, samma slutresultat (ibland ett par extra kilon som bonus ;)

Så självklart berättar jag om lågkolhydratkost till den som undrar, jag har tappat suget för all skitmat och godis, det lockar mig inte ens längre.

Och att jag kan äta 3 lagom stora mål under en dag och INTE ens är sugen när klockan närmar sig 20-21 på kvällen är Stort för mig, jag har funderat på det ett tag och insett hur mycket som verkligen sitter i hjärnan, ALLT sitter i hjärnan.

Människor klarar sig väldigt länge utan fast föda, och när magen "kurrar" på kvällskvisten är det högst troligen en dålig ovana som träder fram.
Har man vant kroppen med att den ska få 2 mackor eller en skål yoghurt med flingor är det ju självklart att den väntar sig det också.

Jag har fått ändra mycket i mitt tankesätt när det gäller mat, ta bort en stor del av den förbannade romantiseringen som jag haft (som folk har), jag har kommit så långt att jag VET vad en chokladkaka smakar, jag VET hur mc.donalds smakar och jag VET vad det gör i min kropp.
Jag kan rekommendera ALLA som har ett stört beteende till mat att läsa den här boken:
Att börja jobba inifrån är det viktigaste, att fråga sig varför man är tjock, varför man vill gå ner i vikt, varför man äter, och varför man får dåligt samvete när man ätit något dåligt.

Tröstar du dig med mat?
Firar du med mat?
Äter du när du inte har något annat att göra?
Har du undanflykter för att du har ätit något?

Har du svarat ja på en av frågorna så ska du köpa boken och börja fundera på hur du kan ändra din inställning till mat, jag får jobba med hjärnan varje dag men det blir lättare och bättre hela tiden.

Inte så roligt fredagsinlägg men ack så viktigt :)
Ha en skön dag alla rara!

4 kommentarer:

  1. Trodde inte att mitt sötsug skulle försvinna med LCHF men de gör verkligen det. Mycket märkligt för en godisråtta som mig. Visst tänker jag på det men jag känner inte de där riktiga suget längre. Nog mer en gammal vana att man SKA äta godis till filmen på helgen.

    Hade tänkt unna mig lite godis nu när jag nått mitt ena delmål...men är de värt det?! Om inte annat så har det varit en bra morot.
    Återstår att se.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det är inte det lättaste att bryta gamla mönster, jag behöver all hjälp jag kan få ;) Kram!

    SvaraRadera
  3. Bra bok! Han har skrivit "Hjärnkoll på maten" också. Böckerna är mitt i prick!

    SvaraRadera