fredag 27 januari 2012

"Pita Gyros" Lchf style

Ett till Grekiskt recept, och det är otroligt smakrikt!

Börja med marinaden:

4-6 kycklingfileér
2 dl olivolja (gillar man inte olivolja funkar det med rapsolja också)
2-3 vitlöksklyftor
1/2 citron
1 msk sambal olek (ta chilisås om ni inte gillar sambal)
1 msk soja
2 tsk oregano
1 tsk timjan
1 tsk spiskummin
1 tsk cayennepeppar

Salt, svartpeppar efter smak.

Vispa ihop alla ingredienser, skär kycklingen i strimlor och blanda med marinaden.
Låt stå ett par timmar.

"Pita-brödet"

4 ägg
1,25 dl färskost
1/2 dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst.
Tillsätt färskosten och fiberhusk och vispa ihop.
Bred ut halva smeten (eller 1/3) på en bakplåtspappersklädd plåt, forma som en tortilla.

Grädda i 10 minuter.

Gör likadant med resten av smeten, observera att den sväller och kan bli svår att forma så ett tips är att ha färdiga bitar av bakplåtspapper framme och förbereda alla på en gång.
Får du problem med att smeta ut dom så kan du lägga på ett inoljat bakplåtspapper och kavla ut dem.

Du kan nu fräsa på kycklingen, smaka av kryddningen när du är klar.

Värm "brödet" i micron en minut och fyll sedan med kyckling, grönsaker, ost och tzatziki.

Recept på tzatziki finns under det andra Grekiska receptet.
Rulla ihop och njut! :)

11 kommentarer:

  1. Åh, jag dööör va gott det låter!! När ska jag nu hinna prova detta...haha, jag som inte ens fått tummen ur å testat pastan.:)) Kram på dig å ha en toppenhelg!

    SvaraRadera
  2. Det låter verkligen jätte gott, det här måste vi testa framöver. Trevlig helg!!!

    SvaraRadera
  3. Satan va smarrigt! Du har inte lust att agera kock hemma hos mig ;) Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Ser mums ut, påhittiga du ;-)

    Tack Daniela (anade nog att färgen är permanent, oh well)!!! Jag vänjer mig nog, bara lite "pang" reaktion i spegeln med korta håret och färgen på en gång ;-)

    SvaraRadera
  5. Det där såg riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  6. Ohh så gott det ser ut. De ska jag absolut prova!
    Hittade din blogg precis och oj vad många goda recept du har. Här kommer jag titta in fler gånger.

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Kan man frysa "brödet"?
    Hälsn Marianne i LCHF gruppen :-)

    SvaraRadera
  8. Jag vet faktist inte, har inte testat.
    Men testa med en liten del :)

    SvaraRadera
  9. Funkar även bra som smörgås om man gör hela smeten i en mindre ungsform med smörpapper och 150c i ca 30 minuter.

    SvaraRadera