tisdag 24 januari 2012

Pajkastning...

Jag börjar tröttna på att hela tiden behöva försvara mitt sätt att äta.
Jag gnäller inte på folk i min närhet som äter Mc.Donalds eller godis nångång men andra får påpeka vad Jag äter och hur fel det är?!

Jag säger inte att lågkolhydratkost funkar för alla, men folk som är emot lchf verkar tro att vi ökar på köttet och fettet i enorma mängder.

  • Jag har inte ökat på köttmängden jag äter
  • Jag varierar min kost med kött/fisk/kyckling/skaldjur
  • Jag vräker inte i mig fett, däremot skippar jag inte fettet som man gör när man äter tallriksmodellen
  • Jag orkar mer än tidigare, jag kan powerwalka/jogga 1 mil utan att dö på kuppen
  • Mitt blodsocker är jämnt = jämnare humör= trevligare typ :)
  • Jag har inget sötsug kvar alls, låter klyschigt men jag tänker inte ens på varken snabbmat eller godis längre.
  • Jag känner inte att jag missar något eller att jag skulle vara socialt avvikande ;)
  • Jag äter ingen "diet" jag har bara ändrat min livsstil!
  • Och sist men inte minst, jag prackar inte på andra mitt sätt att leva, så ni där ute som har åsikter om min kost, Håll det för er själva!
Man kan säga att jag tidigare romantiserade mat på ett annat sätt, jag planerade mer, såg framemot och längtade efter mat, godis, chips m.m.
Maten var som en snuttefilt när man var ledsen, en belöning när man var glad, en sysselsättning när man hade tråkigt osv.

Nu äter jag när jag är hungrig och inte annars, ganska skönt att slippa äta efter klockan :)

Sluttjatat, ni fattar vad jag menar...

11 kommentarer:

  1. Jag pratar mig gärna varm om lchf om nån frågar, annars är jag rätt så tyst om det, är ibland lättare så. Väljer att säga att jag äter lowcarb, det är accepterat, oftast då om jag är bland folk jag inte känner så väl, detta för att slippa diskussioner. Det kanske är fel men jag väljer mina strider. Jag är heller inte den som klagar på hur andra äter, å därför förstår jag inte varför folk tar sig rätten att klaga på hur jag väljer att äta. Alla gör som dom vill!=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst berättar jag om lchf om nån vill lyssna :) men jag gör som dig och väljer numer mina strider!
      Och ja det är mycket mer accepterat att säga att man äter lowcarb än lchf eftersom många som argumenterar inte har riktigt koll på vad lchf egentligen är :)
      Kram

      Radera
  2. Helt rätt å jag förstår dig
    så fort man hoppar över potatis om man äter ute eller hemma hos någon så suckar folk å säger ja ha du går på sådan diet å jag är sjukt less på att behöva försvara mig och försöka förklara att jag går inte på någon diet ja ska äta så resten av livet ;; Som sagt dom som vill äta Skräp mat mjöl å socker gör det men håll käften när någon inte vill det Gillar din blogg skarpt jätte kul med alla goda recept

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar bloggen! :)
      Och visst är det jobbigt att behöva förklara sig, men med lite tur så tar det inte så länge innan folk accepterar att vi alla är olika och har olika sätt att äta och leva :)

      Radera
  3. Bra skrivet!! Oavsett hur man väljer att äta är det ens eget beslut och man borde få slippa "försvara" det eller få onödiga kommentarer hela tiden. Alla måste ju hitta något som passar dom :) För en del är det lchf, för andra något annat. Tycker man borde kunna stötta varandra oavsett :P

    SvaraRadera
  4. Ja visst blir man less på allas kommentarer o åsikter...Men vi som äter LCHF blir bara fler o fler så om några år kanske vi slipper eländiga kommentarer!!!

    SvaraRadera
  5. Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har stridit på ett forum om detta nu den senaste tiden, men nu orkar jag bara inte mer. En del är så puckade alltså. :(

    SvaraRadera
  6. Jag vet, det är helt sjukt vad människor blir provocerade av denna kost! Men vi får stå på oss och fortsätta som vi gör så tror jag både kosten och vi som äter den blir mer och mer accepterade! :) Kram

    SvaraRadera
  7. Håller med er allihop!
    Var och en har rätt att äta eller inte äta som dom vill! :)

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om allt du skrev. Det största missförståndet bland mina kompisar verkar vara att de tror att man äter mer proteiner och fett än tidigare, vilket jag, precis som du inte gör. Jag tror inte jag äter mer än vad en normalviktig person gör. Skillnaden är att jag har gått från 0 fett till normal mängd fett och det verkar räcka för mig för det går mellan 5-6 timmar innan jag blir hungrig igen.

    Och det där påståendet om att man blir socialt avvikande, tillåt mig storskratta. Förra veckan åt jag på restaurang 3 gånger, och det var tre rätters varje gång. Det enda jag gjorde var att byta ut potatis mot godkända grönsaker och välja ostbricka istället för söta efterrätter. Jag kände mig hur normal som helst, inte heller några sneda blickar från någon, dessutom gick jag ned 1,5 kg den veckan:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa det är ju helt underbart!
      Lchf it is! :)

      Radera