tisdag 31 januari 2012

Kycklingfilé med blomkålsris och currysås lchf

Eftersom den här rätten blev så otroligt god så måste ni ju självklart få receptet :)

6 st. kycklingfileér

Bryn kycklingen och krydda med valfria kryddor, jag tog bara citronpeppar, svartpeppar och salt.
Lägg fileérna i en ugnsform och låt dom blir klara i ugnen på 150 grader i ca.20 minuter.

Currysås:

5-6 dl grädde
1 gul lök
1 msk kycklingfond (bong använder jag)
1 msk mango chutney
2-3 tsk curry
1/2 tsk spiskummin
1/2 tsk cayennepeppar
1/2 tsk chilipulver
salt och svartpeppar

Hacka löken grovt, fräs löken och kryddorna i en klick smör.
Häll på grädden, mango chutneyn, kycklingfonden och koka ihop allt.
Reducera ner så att du får en lagom tjock sås.
Sila sedan bort löken och smaka av med salt och peppar.

Blomkålsris:

1 blomkålshuvud
2-2,5 liter vatten
1 kycklingbuljongtärning
salt

Riv blomkålen på den grövsta sidan på rivjärnet, koka upp vattnet med buljongen.
När kycklingen och såsen är helt klara så slänger du i blomkålsriset i det kokande vattnet och låter koka en minut.

Häll sedan riset i ett durkslag och slå bort vätskan.

Ät och njut!

Låna gärna mina recept men berätta gärna var dom kommer ifrån!

4 kommentarer:

  1. Mumma det där måste jag prova, ser jätte gott ut!

    SvaraRadera
  2. Hejsan, vill bara ge tips på en annan variant av blomkålsris som jag använder.

    Riv blomkålen på ett rivjärn, smält smör i stekpannan och stek riset ett par minuter tills mjukt. Salta och peppra. Klart. Ger lite fried rice-känsla:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har hört talas om det!
      Måste absolut testas! :)
      Kul med variation!

      Radera