lördag 28 januari 2012

Jalapeno Poppers lchf


Det här receptet är egentligen ett recept på chilicheese bollar men jag modifierade det lite så namnet jalapeno-poppers passade bättre :)

Ca.30-35 st.
Ingredienser:
3 dl färskost
6 dl riven hårdost
0,5-1 dl hackade gröna jalapenos

1 msk sambal olek
valfria kryddor, jag tog chilikrydda, paprika och salt
Pofiber och ägg till panering
Rapsolja till fritering

Gör så här
Alla ingredienser blandas först i en bunke. Små bollar, ungefär lika stora som mindre köttbullar formas och läggs på en (raps)oljad tallrik. De får stå i frysen i ca en timme, varefter de tas ut och formas runda. De läggs i en burk med lock och ställs tillbaka i frysen över natten.
(Jag hade mina inne ca.2 timmar)

Nästa dag doppas bollarna i lätt uppvispat ägg och ställs på en tallrik. Lite pofiber läggs i en plastpåse, den blåses upp och bollarna läggs i. Påsen hålls för och skakas så att bollarna blir täckta med pofibret. De får stå i frysen i en timme, och sen upprepas samma sak som ovan.

Efter någon timme tas de ut och är färdiga att friteras.
Oljan värms till 170 grader, och bollarna friteras i ca 3-4 minuter, tills de får en ljusgul färg. Om osten börjar flyta ut bör bollarna tas upp direkt, då är de absolut färdiga.
Såhär ser dom ut innan paneringen, formade dom som "korvar" :)
Jag tyckte att dom blev okej, men inget som jag ramlar av stolen för, förvara dom du inte friterar i frysen.
Jag föredrar ett annat recept som jag kommer att lägga in vid senare tillfälle!

2 kommentarer:

  1. Dessa har jag också testat men inte jätteförtjust. Ser gärna recept på andra =) / Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tyckte att dom inte blev så krispiga och pofibret tog över och man kände sig lite "däst" efteråt.
      Ska lägga in ett annat recept snart! :)

      Radera