onsdag 9 november 2011

Paj a´la lchf

Den bästa lchf pajen jag gjort tror jag :)

För en gratäng/pajform modell större (30*25), för en vanlig form så räcker det med 1/2:a receptet!

Pajskalet:

2 dl. pofiber
1 msk. fiberhusk
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 tsk bakpulver
1 msk philadelphia ost
120 gr. smör
Valfria kryddor, jag tog bara salt och lite peppar i degen.

Sätt ugnen på 175 grader. (varmluft)

Sen slängde jag allt i köksassistenten och körde tills degen var blandad.
Sen tryckte jag ut degen i formen och en bit upp på kanten.
Tjoff in i ugnen och förgrädda i ca.10 min (den ska inte få så mycket färg) då riskerar ni att bränna kanten när det gratineras :)

Höj värmen i ugnen till 200 grader.

Sen fylllde jag pajen med det jag hade hemma, började med att lägga ett lager med ost i bottnet.
Sen hade jag i skinka, peperonikorv, lök, paprika, jalapenos och olika kryddor.
Strö på lite mer ost (efter smak).

Äggstanning:

4-5 ägg (beroende på storlek)
ca.4-5 dl grädde
chilipulver, cayennepeppar, salt och peppar
1 dl. riven ost

Vispa ihop alla ingredienser.

Häll sedan på äggstanningen och gratinera i ugnen ca. 15 min.

Jag serverade med en blandsallad med salladslök, tomat och vinägrett, fräscht och gott.
Ett stort plus för att man blir mätt på en bit men inte sådär äckligt tung i magen som man annars brukar bli av paj.

Hoppas den smakar lika bra i er mun :)

6 kommentarer:

  1. Hej, Vill bara tacka för en väldigt inspirerande blogg. Brukar titta in här ganska ofta.
    Pajen ser verkligen god ut!
    Jag har två frågor; finns det någon plats kvar i er LCHF grupp och vet du hur många kolisar det är i pajen?

    Ha en bra dag :)

    Majjan

    SvaraRadera
  2. Du kan maila mig på: daniela.isaksson@hotmail.com så kan jag berätta mer om gruppen och fråga dig några frågor :)
    I hela stora pajen är det ca.5-6 kolhydrater så det är kanonbra!
    Kul att du gillar bloggen! Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Det ska absolut testas! Later smaskens, och jag gillar paj!

    Svar: AH tack sa mycket :)

    Ps. Bara sa du vet, din länk i kommentarer brukar sluta med .se men det stämmer inte överrens med din bloggadress som är .com

    SvaraRadera
  4. Bra pajdeg där Daniela! Ska verkligen testas, sen är det ju bara att kasta i vad man önskar antar jag!=)) Blir nog att testa köttfärspaj för min del, är ju en riktig sucker för färs, haha!

    Kram

    SvaraRadera