lördag 26 november 2011

Lilla Jul

Ja det kallar vi den här helgen på Åland, ganska mysig "högtid".
I sverige är det inte en kotte som vet vad jag pratar om, men alla finnar och ålänningar vet :)
Man äter lite "minijulbord" och barnen får en "lilla-jul-klapp".

Och så går man självklart på Lilla-Jul-Marknad, där är det sjukt många försäljare som säljer, julgodis, kransar, skinka, fisk, glögg m.m m.m.

Vi var dit en sväng idag när dom öppnade och gick runt ett varv, lite mysigt fast marken är bar och man knappt har ett uns av julkänslor.

Dagens lunch tallrik måste jag dock visa för er, sååå sjukt gott och nyttigt!

Hempalvad skinka, hemrökt lax, hemlagad remouladesås och ägg :) Mums!
Nu ska jag klä på mig och gå över till campingen och hjälpa mamsen att plocka saker som ska säljas i morgon.

Hoppas att ni har en mysig "lillajul" :) Kramar

5 kommentarer:

  1. Måste ju bara fråga... vad är "hempalvad" skinka? :-) Allt ser i alla fall jättegott ut!

    SvaraRadera
  2. :D

    en sjukt bra serie är the Walking dead varje söndag kl 22.00 på elvan sett den? Inne på säsong två nu!

    SvaraRadera
  3. sv: Tackar så mycket för alla fina ord jag får =)

    SvaraRadera
  4. Annica: Bra fråga ;) jag tror att den kallas så för att den är "hemrökt" osv.

    SvaraRadera
  5. MUMS!! Hur gör du remoladen? KRAM!

    SvaraRadera