tisdag 29 november 2011

Lasagne a´la lchf

Börja med "pastan"

4 ägg
1,25 dl philadelphia
1/2 dl fiberhusk

Ugnen: 150 grader
Vispa äggen pösigt, vispa sedan i fiberhusken och philadelphia.
Låt svälla ett par minuter och vispa sedan igen.
Bred ut smeten så tunt du kan på ett bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i ca.8 minuter.
Ta sedan ut plåten och låt svalna innan du skär "pastan" i lasagne plattor.

Nu kan du göra köttfärsröran

500 gr. köttfärs
2 små gula lökar
500 gr. krossade tomater
1/2 dl tomatpuré
1 vitlöksklyfta
lite soja
salt, svartpeppar, chilipulver och oregano

Stek köttfärsen och den hackade löken, blanda sedan i resten av ingredienserna och smaka av.

Ostsås:

5 dl vispgrädde
5 dl riven ost (jag tog kvibilles cheddar)

Koka upp grädden och låt reducera ner till ungefär hälften, blanda sedan i osten.
Jag kryddade med lite vitpeppar.

Sen är det bara att börja pussla :)
Jag lade ett tunt lager ostsås i en gratängform, sedan i med ett lager "pasta"plattor, sen köttfärs röra och ostsås på varann tills plattorna är slut.
Sista lagret hade jag både köttfärs och ostsås kvar så jag lade både och och gratinerade sedan med mozzarellaost.
Gratinerade ca.10-15 minuter i 200 grader.
Gillar när lasagnen får lite färg!

Mums!

Den smakade otroligt likt vanlig lasagne och man blir väldigt mätt.
Hope you like it!

19 kommentarer:

  1. Alltså, jag bara MÅSTE testa det här, lasagne är ju sjukt gott! Har ff inte fått tummen ur å ens testat att göra pastan, suck!=))

    SvaraRadera
  2. Men den här är ett Måste Åsa! Tror du skulle gilla den! :)

    SvaraRadera
  3. Åh detta måste jag testa! Är lasagne fanatiker. Men vad är fiberhusk? och var finns det? är det dyrt? såg riktigt gott ut. Vet du om man kan göra pasta så och spara i typ kylen någon dag?

    ha det fint :-)

    SvaraRadera
  4. Det där måste jag bara testa. Verkar supergott.

    SvaraRadera
  5. Lisa: Fiberhusk finns både i matbutiker (på glutenhyllorna) och så kan du beställa från lchf-butiken kostar inte så mycket och är väkdigt drygt. Det är som ett bindemedel.
    Det går utmärkt att göra pasta också, men kom ihåg att göra "smeten" så tunn som möjligt.
    Sen kan du skära tunna strimlor och ha i en god sås.

    SvaraRadera
  6. Woooohooo! Vet ju några tonåringar här som kommer tjuta av glädje nästa gång det står Lasange på matsedeln! :-)

    SvaraRadera
  7. oh va glad jag blev nu!!!! Detta testar vi till kvällsmat :p

    SvaraRadera
  8. Härligt! Hör av er sen och säg vad ni tycker! :) Jag har svårt att skilja på denna lasagnen och "vanlig lasagne".

    SvaraRadera
  9. hej, ser kanongott ut, men hur länge gräddade du lasagnen och vilken värme?

    SvaraRadera
  10. 200 grader ca.10-15 min. (tills du är nöjd med färgen :)

    SvaraRadera
  11. Åh, vad gott det ser ut!
    Tusen tack för recept.

    SvaraRadera
  12. Den her lasagne ble som forventet og mer til, fantastisk god!!! En slager og favoritt deluxe!!! Takker så mye for meddelande... c",)

    SvaraRadera
  13. Må bare tillegge at å koke tomatsåsen i en times tid gjør bra for å få frem alle rette smaker..... : )

    SvaraRadera
  14. vilket superbra recept! fick en lasagneplatta över som jag testade att skära i strimlor och värmde i en sås med lite köttbullar, blev verkligen gott! Tack för att du delar med dej :)

    SvaraRadera
  15. Det här måste testas eftersom jag älskar lasagne.

    SvaraRadera
  16. Hej,
    Testade denna förra veckan. Otroligt gott och smidigt att göra. Tror dock att jag fick i lite för mycket fiberhusk som gjorde det ganska krångligt att platta ut smeten. Men annars blev det gott. Tack för att du tar dig tiden att lägga upp lite recept till andra.

    SvaraRadera
  17. Oj denna ska jag absolut testa!!!! Gud så gott de såg ut! :)

    SvaraRadera
  18. Har gjort den här Lasagnen ett par gånger och den är underbart god!
    Jag gillar den mer än den "klassiska" lasagnen!! Rekommenderas starkt!

    SvaraRadera
  19. Jag ska erkänna att jag var väldigt skeptiskt emot den där "pastan" men det var kalasgott, kommer garanterat göras fler ggr! :D Tack!

    SvaraRadera