onsdag 30 november 2011

Chokladbakelser a´la lchf

Jag hittade ett kanonbra recept på kladdkaka och gjorde om lite så det blev kladdiga chokladbakelser istället.

Ugn: 175 grader varmluft eller 200 grader vanlig ugn.

100 g mörk choklad, jag tog 70%
100 g osaltat smör
2 ägg
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk mandelmjöl (kan utelämnas om man så vill)

1 msk kakao
1 msk sukrin

Smält smöret och chokladen tillsammans, (jag körde korta stunder i micron och rörde om emellan tills det hade smält)
Vispa ägg och sukrin fluffigt, blanda sedan i chokladen, smöret, vaniljpulvret, mandelmjöl och kakaon.

Grädda ca.8-10 minuter om du använder en kakform, annars 6 minuter i miniformar som jag använde.

Ställ kallt och servera med tinade/färska hallon och vispad grädde! MUMMA!

1 kommentar:

  1. Ohh de där later ju riktigt gott. Man kanske till och med skulle kunna byta ut sukrinet mot honung. De recepter kommer skrivas ner i min recept bok. =)

    SvaraRadera