onsdag 9 mars 2011

Lchf Pizza "Hot american"

Lchf Pizza "Hot american"

Tar det step by step så är det lättare att förstå (är så dålig på att förklara :)

2 Ägg
2 dl Pofiber (gluten hyllan)
2 dl vatten
2 msk Fiberhusk (gluten hyllan)
1 tsk oregano
1 tsk Bakpulver
1 msk rapsolja och 1 msk smält smör
sen hade jag i lite chilipulver och vitlökssalt

Blanda ihop alla ingredienser och låt "degen" svälla i ca.15-20 min.


 
Sätt ugnen på 150 grader om det är en varmluftsugn (annars 175 grader)

Förbered 2 bakplåtspapper (lika stora) och pensla dom med rapsolja
Sätt det ena bakplåtspappret på en plåt och ställ åt sidan.

På det andra bakplåtspappret knådar du ut degen

Vänd sedan degen över det andra bakplåtspappret (det underlättar vid gräddningen så att degen inte fastnar när den är klar!)
Dra av pappret och grädda pizzan i ca.8-10 min (utan att det får färg)

Ta ut och låt svalna en stund, lägg sedan på valfri tomatsås eller puré och ost (mycket ost :)

Idag lade jag på peperonikorv, jalapenos och rödlök

Lägg på lite extra ost om du känner för det, och gratinera sedan i ugnen tills pizzan fått fin färg ca.5-10 min. beroende på ugn.

Undertiden kan du röra ihop en god vitlöksdipp, 1 dl creme fraiché, 1 dl majonnäs, 4-5 droppar hermesetas, 2 vitlöksklyftor, chilipulver, salt, svartpeppar och persilja.
Rör ihop allt och smaka av.

FÄRDIGT!

Gott och lagom starkt :)


Låt smaka!

(jag gjorde degen 1 1/2 gång, och man klarar sig på 1/4-dels bit till lunch då) men det är gott och väldigt lite kolhydrater så äter man mer gör det inget alls.
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Denna ska jag testa till middag idag :)
    Men gjorde du 1½ sats till 1 pizza??

    SvaraRadera
  2. FY FAAAAN så äckligt!
    Pizzan smakar som en blandning mellan soptunna och spyhink, äter hellre kattmat än detta! USCH!

    SvaraRadera
  3. Har precis följt receptet utom att jag hade i lite mandelmjöl. Det var jättegod pizza för att vara LCHF mat :-) /Sven

    SvaraRadera