onsdag 30 mars 2011

Kycklinggratäng a´la Daniela

Det blev kylskåpsmiddag idag, receptet är enkelt men supergott!
Smakerna är väldigt italienska, pesto, vitlök, soltorkade tomater och parmesan :)

5 kycklingfileér
5 dl creme fraiché
2 dl grädde
3 msk pesto
1-2 vitlöksklyftor
2 dl parmesan ost
1 rödlök
1 broccolibukett
1/2 huvud blomkål
6-8 st. soltorkade tomater (i olja)

Jag skivade först kycklingfileérna (4 bitar per filé), sen stekte jag dom snabbt och hällde dom i en ugnsform. (kryddade med salt, citronpeppar och svartpeppar.

Sedan skivade jag grönsakerna och lade dom ovanpå kycklingen.

Därefter blandade jag ihop creme fraiché, grädde, peston, vitlöken (pressad), och dom soltorkade tomaterna (finhackade).
Smaka av "röran" med salt och peppar!
Klicka sedan ut röran över kycklingen och grönsakerna.

Sedan strödde jag riven parmesan ost över allt och sen in i ugnen, först 20 min. på 150 grader och sen 5-10 min. på 225 grader för att få en fin färg.
Det enda jag saknade (som jag inte hade hemma var rostade pinjenötter)

Det ser inte mycket ut för världen men det Var det! :) NOMNOM på hög nivå!

P.S Om du lånar mina recept så blir jag jätteglad om du inte byter namn på receptet, egna skapelser är precis just det; lite "egna" :)

Hoppas att ni gillar den!

7 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut Daniela! Den ska prövas framöver, var så säker =)

    SvaraRadera
  2. Ska sno den rakt av, utan att skämmas!!!

    SvaraRadera
  3. Daniela, this was so delicious! My husband, and each of the 4 kids, all commented on how good it was:) Only, I didn't have pesto, so I threw in dried basil and oregano instead. And I used frozen veggies instead of fresh . . .

    Barb

    SvaraRadera
  4. Hej, ville bara tacka för ett jättegott recept! Har bjudit två olika middagssällskap på din kycklinggratäng med lysande omdömen bägge gångerna :-)

    SvaraRadera