torsdag 17 februari 2011

Helleflundra med broccoli & ärtpuré, äggbakelse och skirat smör recept

Helleflundra med broccoli & ärtpuré, äggbakelse och skirat smör

2 pers.
Ca. 400 gr. helleflundra (eller torsk)
Helleflundran steker du i smör och kryddar med salt och svartpeppar, stek den inte för länge för den ska verkligen smälta i munnen :)


Broccoli och ärtpuré:3 dl frysta ärter
1 liten broccolibukett
1/2-1 dl grädde
2-3 msk. smör
salt och peppar


Koka i vatten ca. 5-6 min. Häll bort vattnet och ånga bort överflödig vätska.
Mixa ihop med grädden, smöret och kryddorna, smaka av.


Äggbakelse:
4 ägg
1 litet knippe dill
2 msk majonnäs
lite citron om man vill
salt och peppar


Koka äggen och låt kallna, hacka sedan både ägg och dill och blanda i majonnäs, citron och kryddor.


Jag tog sedan en stor klick smör och "skirade" i stekpanna så att det blev lite lätt karamelliserat.


Pepparroten rev jag fint för att få ut så mycket smak som möjligt.


Lägg sedan upp allt fint och njut av en (rätt enkel) och god fiskrätt!

P.S
Jag säger även som Marie så klokt sade, egna recept är som en tavla man målat, lite speciella :)
Du får gärna låna dem, men om du vill lägga ut dem på din blogg får du gärna länka till min blogg och använda samma namn på maträtten. Tack :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar